Naujienos
Garso architektūros seminaras


Paskelbta 2017 05 31

Gegužės 25-osios pavakarę Atviroje jaunimo erdvėje Raseiniuose įvyko kiek neįprastas renginys – garso meno seminaras. Žinoma, garsas yra dirgiklis, veikiantis mus kiekvieną dieną bet kurioje aplinkoje, tačiau kad jis tuo pačiu yra ir meno objektas, suvokti nėra taip lengva. Vienintelis pirmas ateinantis į galvą pavyzdys yra muzika, tačiau, iš tikrųjų, garso panaudojimo kūryboje galimybės yra daug platesnės.

Apie garso architektūros seminaro rimtumą galima buvo suprasti jau įžengus į AJE salę – tiek garso aparatūros ir įvairiausių priedėlių dar neteko matyti. Šitoje laidų raizgalynėje gali susigaudyti tik patyręs garso inžinierius.

 

Pradžioje negausiai susirinkusiai publikai (įprastas reiškinys Raseiniuose), LMTA koncertmeisteris, kompozitorius ir atlikėjas Vladas Dieninis papasakojo apie garso, muzikos raidą žmonijos istorijoje ir šiuolaikines garso kūrimo, sklaidos ir įgarsinimo tendencijas. Malonu pažymėti, jog iš karto tarp lektorių, atlikėjų ir seminaro dalyvių užsimezgė gyva diskusija, ir toliau salėje dominavo jauki supratimo ir dėmesio atmosfera. Trys seminaro valandos prabėgo nepastebimai.

 

Žinoma, sunku žodžiais atpasakoti garsų magiją,  gyvai kuriamą atlikėjų, bet šis betarpiškai stebimas procesas tikrai darė įspūdį. Naujas erdvinio garso algoritmas, kurio programą pademonstravo garso  režisierius Paulius Burakas, sukuria erdvėje klaidžiojančių garsų visumą, klausytojas tiesiog pasineria į šį išraiškingo triukšmo okeaną. Klausytis galima jau ne tik sėdint savo vietoje, tačiau ir vaikštant po visą patalpos erdvę, ir kiekvienoje jos dalyje garsas įgauna vis kitokią išraišką.

 

Atlikėjai, muzikos kūrėjai ir gitaristai Gintautas Rožė ir Gediminas Jakubka instrumento garso modifikavimo galimybes iliustravo gyvai kurdami garsų kompozicijas nuo „balto triukšmo“ iki emocingų gitaros ir elektroninių keitiklių simbiozės skambesio. Žinoma, daugeliui klausytojų kilo klausimas, ar tai jau nenukrypsta už termino „muzika“ ribos, iš vienos pusės tai  yra visiškas technologinių sprendimų dominavimas, tačiau, be abejo, jis labai išplečia atlikėjo galimybės ir tuo pačiu yra tarsi grįžimas atgal – prie pirmykščio garso.

 

Atskira tema galėtų būti Armanto Gečiausko atliekami  performansai. Beje, Arma jau  trečią kartą Raseiniuose, pirmasis jo pasirodymas įvyko 2015 metais „Urban Art Raseiniai“ atidaryme. Prieš tai ir po to daugybė kelionių po visą pasaulį... Naujas Armos performansas – tai dar vienas akustinis pasakojimas, kurį kiekvienas klausytojas „perskaito“ savaip interpretuodamas labai individualaus išgyvenimo pagrindu. Tiesiog nuostabus patyrimas, kai suvoki, kad tavo asmeninius jausmus ir emocijas gali sukelti ne žodžiai ar vaizdai, o įvairiausių garsų deriniais papasakota istorija.

 

Kaip visada, kiekvieną kartą po tam tikros naujos patirties, kyla klausimas – ar to reikia Raseiniams. Na, sprendžiant pagal seminaro dalyvių skaičių, tikrai dar ne... Tiesiog įdomu, kada gi ir į Raseinius pagaliau atklys kokių nors permainų dvasia, ir kokios kultūrinės institucijos žmonės pirmieji džiaugsmingai pasveikins šias iniciatyvas...

 

 

Arūnas Kazlauskas,
Raseinių rajono kultūros centro projektų vadovas