15 Lap VII-asis šiuolaikinės muzikos festivalis Raseiniuose
Šiuolaikinė muzika jau septyneri metai skamba Raseinių rajone, per šį laikotarpį klausytojai galėjo susipažinti su unikaliu šio žanro muzikos skambesiu, išgirsti daugybę skirtingų atlikėjų ir kolektyvų. Ne išimtis ir šių metų festivalis, kurio programoje aštuoni koncertai ir du šiuolaikinio šokio pasirodymai. Daugelis koncertų vyks RRKC Ariogalos salėje, kuri savo jaukia kamerine aplinka puikiai tinka tokio stiliaus muzikai.
Nelengva užduotis trumpai pristatyti visus pasirodymus, jie labai skirtingi, kiekvienu atveju visada geriau yra atvykti ir pasiklausyti, pamatyti savo akimis, kiekviename šiuolaikinės muzikos koncerte klausytojo laukia koks nors netikėtumas, tai, ko jis niekada anksčiau nebuvo girdėjęs. Koncertų Ariogaloje išskirtinis bruožas – atlikėjai pasirodys ne scenoje, bet salės viduryje, apsupti žiūrovų, toks betarpiškas kontaktas šiuolaikinėje muzikoje yra labai svarbus.
Festivalio programą lapkričio 15 dieną 18.00 val. pradės improvizacinės muzikos projektas „Fleitų 3“ – Mėta Gabrielė Pelegrimaitė (fleita), Salomėja Kalvelytė (fleita, altinė fleita), Kristupas Gikas (fleita, bosinė fleita). Atlikėjų trio sudarytas iš aktyviai šiuolaikinės bei improvizacinės muzikos scenoje koncertuojančių fleitininkų. Autorinės kompozicijos koncertuose nuskamba kaip užuominos laisvoms improvizacijoms atlikti, eksperimentuodami skirtingomis technikomis muzikantai pakviečia klausytoją panirti į atpalaiduojančią fleitos garsų magiją. 2024 metų pavasarį trio surengė 7 koncertų turą Baltijos šalyse.
Kitame šio vakaro koncerte išgirsime šiuolaikinės muzikos ansamblio „Fluorescence“ pasirodymą. Šis kolektyvas susikūrė 2020 m. kompozitorės, LMTA studentės Beatos Juchnevič iniciatyva. Ansamblio meno vadovė teigia, kad šiuolaikinės muzikos scenoje Lietuvoje gausu ekspresyvaus, eksperimentinio skambesio, todėl ji pajuto poreikį paruošti programą, kurioje ieškotų tonalesnių, ramesnių sąskambių, estetinio grožio muzikoje. Beje, šiame koncerte nuskambės muzikinė premjera – specialiai festivaliui sukurtas kūrinys „Notes from the Unseen“ (kompozitorė Beata Juchnevič).
Šeštadienį, lapkričio 16 d. Ariogalos salėje net trys pasirodymai. 15.00 val. programą soliniu koncertu pradės Mikas Kurtinaitis (tūba). Atlikėjas yra jau gerai žinomas improvizacinės muzikos sferoje, jis pasirodė ne vienoje „Improdimensijos orkestro“ programoje, pernai jo ir fleitininkės Salomėjos Kalvelytės duetas Vilnius jazz festivalio konkurse laimėjo specialų prizą už geriausią standarto improvizaciją. Šiemet šiam konkursui atlikėjas parengė solinę programą ir tapo nugalėtoju.
Po tūbos improvizacijų – pirmasis šių metų festivalio programoje šokio spektaklis „Sauliaus ir Alex šokis“ – skirtingų būsenų, jausmų patirties ir sąmonės tyrinėjimas, kurį judesio pagalba atliks šokėjai Ugnė Kavaliauskaitė ir Paulius Prievelis. Mokslo žurnalistė Ali Sundermier teigia – žmogaus kūne yra 99.9proc. tuščios, kitaip – vidinės erdvės. Ši idėja įkvėpė spektaklio kūrėjus tyrinėti vidinę erdvę kaip būseną, turinčią tam tikrą medžiagiškumą, tekstūrą, skonį ir spalvą, būdingą konkrečiam individui. Tai individuali jutiminė patirtis, priklausanti nuo garso, aplinkos, kitų objektų, šalia esančių žmonių orbitų ir trajektorijų.
Vakaro programa užbaigs alternatyvios elektroakustinės muzikos duetas „Ambulance on Fire“. Duetas gimė iš atlikėjų Jūros Elenos Šedytės ir Mėtos Gabrielės Pelegrimaitės atsiradusių bendrų muzikinių pomėgių ir emocinių patirčių. Pasitelkdamos neįprastus skirtingų muzikos stilių – IDM, alternative, house, techno, trip-hop, breakbeat, post-rock, synth-pop, experimental – derinius, atlikėjos kuria subtilią eklektiką, kurioje balso, fleitos, bosinės gitaros ir elektroninio garsyno sintezėje gimsta lyriškos ir aštrios melodijos, išnyra improvizuoti muzikos motyvai.
Po savaitės, lapkričio 24 d. į ryškiaspalvį festivalio raštą įsilies dar du įdomūs ir labai skirtingi koncertai. 16.00 val. programą solo koncertu pradės vienas ryškiausių jaunosios kartos violončelininkų Lietuvoje Arnas Kmieliauskas. Atlikėjo koncertui „It’s not about new sound“. atrinktus kūrinius violončelei skiria dešimtmečiai, bet juos vienija platus instrumento raiškos laukas, koncerto ašis – prieš daugiau nei pusšimtį metų Helmuto Lachenmanno sukurtas, šiuolaikinės violončelės pamatus pastatęs, nors niekada neatliktas Lietuvoje – „Pression“. Arnas Kmieliauskas yra šiuolaikinės muzikos ansamblio „Twenty Fingers Duo“ ir violončelininkų ansamblio „Cello Club“ įkūrėjas, taip pat šiuolaikinės muzikos ansamblio „Synaesthesis“ ir kvarteto „Chordos“ narys.
Po violončelės variacijų nuskambės jau visai kitokio skambesio muzika – scenoje pasirodys grupė „Quark effect“ – šiuolaikinės improvizacinės muzikos trio, apjungiantis akustinės bei elektroninės muzikos principus į vieną bendrą muzikinę kalbą. Kornelijus Pukinskis (saksofonas) Matas Samulionis (elektronika) ir Dominykas Snarskis (būgnai) savo kūryboje semiasi idėjų iš experimental, avant-garde, post-punk, free jazz muzikos stilių, tačiau galutinis konkretaus kūrinio skambesys kiekvieną kartą gali kisti, kadangi pagrindinis šio trio variklis – improvizacija. Naujausiame grupės albume „Gold Age Good Luck“ susilieja panko, avangardo, elektronikos ir džiazo elementai.
Festivalio tęsinys persikels į paskutinį šių metų mėnesį. Gruodžio 5 d. 18.00 val. RRKC Ariogalos salėje nepriklausoma šokio organizacija „Be kompanijos“ pristatys šokio spektaklį „Match 3“. „Ar žinai kaip atskirti žmogų nuo mašinos? Reikia atlikto Tiuringo testą: jo metu žmogus teisėjas natūralia kalba šnekasi su vienu žmogumi ir viena mašina. Dalyviai yra izoliuotuose patalpose, ir teisėjas nežino, kuriuos atsakymus pateikia mašina, o kuriuos žmogus. Jei teisėjas pagal atsakymus negali patikimai atskirti mašinos nuo žmogaus, sakoma, kad mašina išlaikė testą“. Ar pilnavertiškam funkcionavimui užtenka tik intelekto? Galbūt reikėtų transformuoti žmogų ir sukurti optimizuotą distopinę gentį? Šokis „Match 3“ pabandys atsakyti į visus šiuos klausimus. Atlikėjos – Oksana Griaznova, Sigita Juraškaitė ir Agnietė Lisičkinaitė, idėjos, choreografijos ir tekstų autorė – Vilma Pitrinaitė.
Gruodžio 7 dieną, 14.00 val. nuskambės oficialus festivalio baigiamasis koncertas, bendrame pasirodyme išgirsime šiuolaikinės muzikos ansamblį „Apartment house“ (Londonas) ir Naujosios vokalinės muzikos kolektyvą „Melos“ (Lietuva). Koncerte „Floating“ ansamblis „Melos“ ir ryškiausias šiuolaikinės muzikos ansamblis iš Jungtinės Karalystės „Apartment house“ pristatys naują programą, kurioje specialiai šiems ansambliams sukurtos kompozicijos. Jų autoriai – ryškūs, ambicingi bei pripažinti jaunosios kartos kompozitoriai – Jack Sheen (UK), Juta Pranulytė (LT-AT), Liepa Vozgirdaitė (LT). Kūrėjus vienijantis faktorius yra dėmesys neįprastoms faktūroms, tembrams, erdviškumui, redukuotos muzikos estetikai. Taip pat programoje skambės praeitais metais Melos kolektyvui sukurta austrų kompozitoriaus Klaus Lang kompozicija „und dennoch mir geschieht“.
Tačiau šiuo koncertu festivalis dar nesibaigs, organizatoriai surado galimybę programą papildyti dar vienu muzikiniu eksperimentu. Gruodžio 12 d. 19.00 val. Raseinių krašto istorijos muziejuje KOSMOS THEATRE pristatys koncertą – instaliaciją fortepijonui ir baldui. Kroatų pianistas Ivo Pogorelich yra pasakęs, kad pianinas be pianisto tėra baldas. Tai namuose stūksantis, dažniausiai vazomis ir servizais apkrautas baldas, kurio tikrąjį koncertinį ir muzikinį potencialą, apsprendžia tik aplink jį esantys žmonės. Kaip muziką savyje numarinusiam baldui išsilaisvinti iš uždaryto dangčio? Eksperimentą, kurio metu gyvai atliekama muzika tampa garsiniu transformuoto baldo sapnu įgyvendina kūrybinė komanda – pianistė Julija Bagdonavičiūtė, kompozitorius Andrius Šiurys ir elektroninių interpretacijų autorius Domantas Pūras.
Ar nors vienas žmogus, perskaitęs festivalio aprašymą nuo pradžios iki galo, galėtų nusivylęs konstatuoti – „kokia nuobodi programa…“ Manome, tikrai ne. Belieka apsilankyti ir įsitikinti savo prielaidos teisingumu.
Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba
Arūnas Kazlauskas, projekto vadovas
Informacija atnaujinta 2024-11-15